
Rally Dakar 2025 se jede od 3. ledna do 17. ledna 2025. Oblíbená rally přes nejtěžší podmínky na světě opět přinesla strhující podívanou. A Češi jsou na bedně!
Loňský 46. ročník Rally Dakar vyhrál v katergorii kamionů Martin Macík. Gratulujeme! Druhý dojel Aleš Loprajs. Fenomenální výsledek pro Českou republiku!
Rally Dakar je každoroční soutěž v rallye raid, která se koná od roku 1978. Jedná se o jednu z nejnáročnějších a nejprestižnějších rallye na světě, která prověřuje schopnosti a odolnost jezdců i strojů.
V následujících odstavcích vám představím historii, pravidla, kategorie a zajímavosti této soutěže, se zaměřením na aktuální ročník 2024.
Historie Rally Dakar
Rally Dakar vznikla v roce 1977, kdy se francouzský závodník Thierry Sabine ztratil na své motorce v poušti Ténéré během rallye Abidžan-Nice. Po svém záchranném návratu do Francie se rozhodl, že poušť je ideálním místem pro pravidelnou rallye, která by spojovala Evropu a Afriku.
První ročník se jel v roce 1979 pod názvem Paris-Dakar a startovalo v něm 182 vozidel, z nichž 74 dojelo do cíle v senegalském hlavním městě Dakaru. Od té doby se rallye konala každý rok, s výjimkou roku 2008, kdy byla zrušena kvůli bezpečnostním hrozbám v Mauritánii.
V letech 2009 až 2019 se rallye přesunula do Jižní Ameriky, kde prozkoumávala různorodé terény v Argentině, Chile, Peru, Bolívii a Paraguayi. Od roku 2020 se rallye koná v Saúdské Arábii, kde nabízí nové výzvy a scenérie v poušti, horách a na pobřeží.
Pravidla Rally Dakar
Rally Dakar je rallye raid, což znamená, že se jedná o soutěž v terénní jízdě, kde jezdcové musí projet určenou trasu, která se skládá z rychlostních zkoušek (speciálů) a přejezdů (liaisonů).
Speciály jsou časované úseky, kde jezdcové soutěží o nejlepší čas, zatímco přejezdy jsou nečasované úseky, kde jezdcové musí dodržovat dopravní předpisy a omezit rychlost.
Celková délka trasy se každý rok liší, ale obvykle se pohybuje kolem 8 000 až 10 000 km, z nichž asi polovina jsou speciály. Rallye trvá dva týdny a je rozdělena na 12 až 14 etap, které se konají každý den.
Každá etapa má svůj start, cíl a kontrolní body, které jezdcové musí projít. Na konci každé etapy se jezdcové ubytují v bivaku, kde mají možnost odpočinout, opravit svá vozidla a připravit se na další den.
Během rallye je zakázáno používat GPS navigaci, a tak jezdcové musí spoléhat na své mapy, roadbooky a kompasy. Roadbook je podrobný popis trasy, který obsahuje informace o směru, vzdálenosti, terénu, nebezpečích a dalších důležitých bodech.
Jezdcové dostávají roadbook až těsně před startem etapy, takže nemají moc času na jeho studium. Během rallye je také důležitá strategie, protože jezdcové musí spravovat svou rychlost, spotřebu paliva, stav vozidla, fyzickou a psychickou kondici a také reagovat na nepředvídané situace, jako jsou poruchy, nehody, počasí nebo ztráta orientace.
Kategorie závodníků
Rally Dakar je otevřená pro amatéry i profesionály, kteří se mohou zúčastnit v různých kategoriích podle typu vozidla. V současnosti existují tyto kategorie:
- Motocykly: Jedná se o nejstarší a nejpočetnější kategorii, která je určena pro jednostopá vozidla s motorem o objemu 450 ccm a vyšším. Motocykly jsou rozděleny do tříd podle typu motoru, palivového systému, váhy a dalších parametrů. V této kategorii soutěží také jezdci v kategorii Original by Motul, kteří nemají žádnou asistenci a musí si sami opravovat a udržovat své motocykly.
- Čtyřkolky: Tato kategorie je určena pro čtyřkolová vozidla s motorem o objemu 750 ccm a vyšším. Čtyřkolky jsou také rozděleny do tříd podle typu motoru, palivového systému, váhy a dalších parametrů. V této kategorii soutěží pouze jezdci bez asistence..
- Auta: Tato kategorie je určena pro čtyřkolová vozidla s motorem o objemu 3 500 ccm a vyšším. Auta jsou rozdělena do tříd podle typu motoru, pohonu, karoserie a dalších parametrů. V této kategorii soutěží také jezdci v kategorii Challenger, kteří používají méně výkonná a levnější vozidla.
- SSV: Tato kategorie je určena pro lehká terénní vozidla s motorem o objemu 1 000 ccm a vyšším. SSV jsou rozdělena do tříd podle typu motoru, pohonu, karoserie a dalších parametrů. V této kategorii soutěží také jezdci v kategorii Light Prototypes, kteří používají speciálně upravená vozidla s větším výkonem a aerodynamikou.
- Kamiony: Tato kategorie je určena pro těžká nákladní vozidla s motorem o objemu 10 000 ccm a vyšším. Kamiony jsou rozděleny do tříd podle typu motoru, pohonu, karoserie a dalších parametrů. V této kategorii soutěží také jezdci v kategorii Classic, kteří používají historická vozidla, která se zúčastnila Rally Dakar v minulosti.
Každá kategorie má svého vítěze, který je určen podle nejkratšího celkového času všech etap. Kromě toho se udělují i další ceny, jako například cena pro nejlepšího nováčka, nejlepšího ženského jezdce, nejlepšího jezdce nad 50 let, nejlepšího jezdce z Afriky nebo nejlepšího jezdce, který dokončil rallye bez asistence.
Zajímavosti
Rally Dakar je nejtěžší a nejdelší soutěží v rallye-raidu. Zde je několik zajímavých faktů o této jedinečné události:
- Rally Dakar se poprvé konala v letech 1978–79 a pokrývá až 15 000 km (9 300 mil). Považuje se za jeden z nejnáročnějších závodů rallye. V roce 2009 byla Rally Dakar přesunuta do Jižní Ameriky poté, co její organizátoři zrušili ročník 2008 kvůli teroristickým hrozbám v Africe.
- Australský motocyklista Toby Price vyhrál svůj druhý titul v Rally Dakar v roce 2019 a zajistil tím Red Bull KTM Factory Racing vítězství v řadě na této slavné rallye. Co je ještě pozoruhodnější než vítězná série KTM, je skutečnost, že Price jel 5 200 km k vítězství s polámanou kostí! Jen několik týdnů před rallyí si Price zlomil kost scaphoid v pravém zápěstí. Uvažoval o tom, že se z rallye odhlásí, ale pak si řekl, že to zkusí.
- Podpůrné nákladní vozy jsou zároveň soutěžícími a servisními vozidly. Nejlepší týmy mají podpůrné náklaďáky, které převážejí důležité vybavení, které může být použito v případě nehody nebo mechanického problému. Tyto podpůrné náklaďáky jsou obrovské a dokážou zvládnout terén stejně dobře jako auta, i když jsou výrazně pomalejší. Ale také závodí proti ostatním podpůrným vozidlům ve své vlastní třídě nákladních vozů.
- Rally Dakar je také místem pro experimentování s novými technologiemi. Pouště Rally Dakar často sloužily jako zkušební pole pro nové pohonné jednotky a bezpečnostní zařízení. Program Dakar Future umožnil hybridním vozům objevit se a dosáhnout výkonnosti nejlepších týmů. A otevírají se nové možnosti pro technologické experimenty, které by mohly změnit krajinu rallye-raidu.