Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Masarykovo nádraží v Praze – Jízdní řády a průvodce

Masarykovo nádraží je jedno z posledních neprůjezdných vlakových nádraží na území města Prahy. Krásná historická budova v centru Prahy je dodnes důležitým dopravním uzlem.

Dějiny Masarykova nádraží sahají až do poloviny 19. století a i v současnosti slouží k vlakové přepravě na důležitých železničních tratích v České republice.

Interiér Masarykova nádraží

Nejstarší nádražní stavba

Masarykovo nádraží, které najdete v Praze na Novém Městě, je vůbec nejstarší nádražní stavbou v centru Prahy a současně je nejstarším provozovaným koncovým a neprůjezdným nádražím v Evropě.

Hlavn vchod do Masaryčky

Krátký pohled do historie

Vše začalo po roce 1835, kdy se začaly stavět Severní státní dráhy císaře Ferdinanda z Vídně do Prahy. Pro velkou železniční stanici bylo zvoleno strategické místo na okraji dolního Nového Města, kde tehdy stály velké honosné vily, ale i staré domy a ohrady s chatrčemi.

Stavba nádraží zabrala celkem devět měsíců a pracovalo zde čtyři tisíce pracovníků. Celá stavba byla pak dokončena v roce 1845.

Pražské státní nádraží se stalo důležitou koncovou vlakovou stanicí tehdejší železnice císařsko královské Severní státní dráhy Rakousko-Uherské monarchie. Vlaky pak začaly na této trati jezdit od prvního září roku 1845.

Odjezdová budova Masarykovo nádraží

Odjezdová dvoupatrová budova má dvě čtvercové věže s hodinami. Uvnitř je velká a prostorná hala s pokladnami a čekárnou. Na protější straně pak stojí příjezdová budova a velká dvorana se skleněnou střechou.

Další pohled na nádherná historická nástupiště

Svůj domov zde také měla policejní stráž a celnice. Všechna nástupiště jsou zastřešená. Jedná se celkem o čtyři nástupiště. Z toho první nástupiště má jednu kolej, zatímco zbývající tři mají oboustranná kolejiště.

Pojmenování nádraží

Nádraží mělo po dobu své existence hned několik názvů. Původní název zněl Praha, pak se stanice jmenovala Praha státní nádraží. V roce 1919 bylo nádraží pojmenované na Praha Masarykovo nádraží.

Za okupace se nádraží jmenovalo Praha Hybernské nádraží a za komunistického režimu Praha střed. V roce 1990 se nádraží opět jmenuje Praha Masarykovo nádraží.

Průčelí Masarykova nádraží

Busta T. G. Masaryka

V zastřešené dvoraně je umístěna bronzová busta T. G. Masaryka, která byla slavnostně odhalená v roce 1990 za účasti jeho vnuček Herberty a Anny Masarykových.

Ukrytá část Masarykova nádraží

Budoucnost Masarykovo nádraží

Národní technické muzeum má s nádražím velkolepé plány do budoucna. Již nyní po jednotlivých etapách buduje v areálu bývalé železniční výtopny a dílen na železniční a elektrotechnické muzeum. Dokončení všech projektových prací je prozatím naplánováno na rok 2025.

Samotné stavební provedení včetně dokončení celého plánu a zpřístupnění Muzea železnice a elektrotechniky široké veřejnosti je uvažována na statní svátek České republiky, tedy na 28. říjen roku 2028.

Pohled na nástupiště venku

Masarykovo nádraží závěr

Masarykovo nádraží v Praze je krásnou stavbou. Jenom z málokterého jiného nádraží na vás dýchne historie jako právě odsud. Je to krásné historické nádraží, které nemá nejenom v Česku ale i na celém světě obdoby. Dodnes je důležité pro mnoho destinací na severu od Prahy. A jelikož se v okolí hodně staví, tak snad ještě Masaryčka rozhodně neřekla své poslední slovo.

Diskuze ke článku